„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA
DROGĄ DO WIEDZY”
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA
DROGĄ DO WIEDZY”
to projekt edukacyjny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i
Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w
którym uczestniczyli od 2 listopada 2010 r. uczniowie klasy I a PSP nr 1 w
Radomsku pod opieką p. Małgorzaty Litwińskiej.
Głównym celem projektu było wdrożenie elastycznego modelu edukacji,
dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Idea projektu
opierała się na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą szkoły i
rodziców jest te zdolności dostrzec i rozwijać. Wielokierunkowe i wieloaspektowe
wspieranie rozwoju uczniów oparte zostało na stworzonej przez Howarda Gardnera
teorii inteligencji wielorakich. Wyróżnił on i opisał osiem rodzajów
inteligencji w odniesieniu do dzieci znajdujących się na początkowym etapie
nauczania: językową, ruchową, matematyczno - logiczną, wizualno - przestrzenną,
przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną.
W ramach projektu nasza szkoła otrzymała zestaw różnorodnych pomocy
dydaktycznych, które dały uczniom możliwość spróbowania wielu rodzajów
aktywności. Pozwalały na samodzielne odkrywanie otaczającego świata, uczyły
poszukiwania nowych rozwiązań i dostarczały wielu okazji do wspaniałej, twórczej
zabawy, a jednocześnie rozwijały poszczególne rodzaje inteligencji.
Pomoce zostały zgrupowane w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań. Koncepcja zajęć
dodatkowych polegała na pracy uczniów w wybranych przez siebie ośrodkach, w
oparciu o autorski program nauczyciela klasy I a p. Małgorzaty Litwińskiej
„Baśniowy świat Andersena”.
Znając profile inteligencji dzieci oraz ich zainteresowania i możliwości,
wychowawczyni starała się dobierać najwłaściwsze sposoby oddziaływań, aby
wzmacniać ich „mocne strony” i rozwijać „słabsze”. Uczniowie z dużym
zaangażowaniem pracowali w odpowiednio urządzonej klasie i twórczo wykonywali
różnorodne zadania. Przygotowywali scenki dramowe, wykonywali prace plastyczne,
konstruowali budowle, układali mozaiki i chętnie sięgali po gry planszowe,
niejednokrotnie je udoskonalając. Dużo radości sprawiały im zajęcia, w których
mogły wykorzystywać instrumenty muzyczne i oczywiście pomoce do zajęć ruchowych.
Efekty pracy i nabyte przez uczniów nowe umiejętności zostały przedstawione
podczas prezentacji, która odbyła się w dniu 7 czerwca 2011 roku. Inscenizacja
pod tytułem: „Dzień dobry, Panie Andresenie” pokazała duże zaangażowanie dzieci
i ich wrodzoną spontaniczność podczas spektaklu. Odbyły się indywidualne pokazy
talentów dzieci. Uczniowie mogli wykazać się swoimi zdolnościami aktorskimi,
wokalnymi i ruchowymi przed zgromadzoną publicznością i pokazać efekty sumiennej
pracy. Polegała ona nie tylko na nauczeniu się ról, ale przede wszystkim
przygotowaniu rekwizytów, dekoracji, zaproszeń i strojów. Podczas trwania pokazu
nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu o H. Ch. Andersenie i jego twórczości -
uczniowie otrzymali z rąk wychowawcy „Odznaki Bajkowego Mistrza”, oraz
pamiątkowe dyplomy i „pacynki”- Myszki. Konkursy z udziałem dzieci i
zaproszonych gości z wykorzystaniem pomocy z projektu zakończyły pokaz . Zarówno
uczniowie, jaki i zaproszeni goście, świetnie bawili się, korzystając z dużego
zasobu środków dydaktycznych.
Okazało się, że dzieci niejednokrotnie pokonywały dorosłych w organizowanych
przez wychowawcę konkurencjach.
Zamierzeniem artystycznym i twórczym tego przedstawienia było pokazanie różnych
typów osobowości uczniów we współczesnej szkole i podsumowanie, które głosi, iż:
„Talentów jest wokół wiele. Drzemią nie tylko w tych najzdolniejszych... Każde
dziecko jest inne. Nie można więc uczyć wszystkich tak samo. Trzeba umieć
dostrzec talent w każdym uczniu i pomóc mu go odkryć.”