„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA
DROGĄ DO WIEDZY”

pierwszeuczniowskiedowiadczeniadrogdowiedzy.jpg

„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”
to projekt edukacyjny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w którym uczestniczyli od 2 listopada 2010 r. uczniowie klasy I a PSP nr 1 w Radomsku pod opieką p. Małgorzaty Litwińskiej.
Głównym celem projektu było wdrożenie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Idea projektu opierała się na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą szkoły i rodziców jest te zdolności dostrzec i rozwijać. Wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów oparte zostało na stworzonej przez Howarda Gardnera teorii inteligencji wielorakich. Wyróżnił on i opisał osiem rodzajów inteligencji w odniesieniu do dzieci znajdujących się na początkowym etapie nauczania: językową, ruchową, matematyczno - logiczną, wizualno - przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną, intrapersonalną.
W ramach projektu nasza szkoła otrzymała zestaw różnorodnych pomocy dydaktycznych, które dały uczniom możliwość spróbowania wielu rodzajów aktywności. Pozwalały na samodzielne odkrywanie otaczającego świata, uczyły poszukiwania nowych rozwiązań i dostarczały wielu okazji do wspaniałej, twórczej zabawy, a jednocześnie rozwijały poszczególne rodzaje inteligencji.
Pomoce zostały zgrupowane w Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań. Koncepcja zajęć dodatkowych polegała na pracy uczniów w wybranych przez siebie ośrodkach, w oparciu o autorski program nauczyciela klasy I a p. Małgorzaty Litwińskiej „Baśniowy świat Andersena”.
Znając profile inteligencji dzieci oraz ich zainteresowania i możliwości, wychowawczyni starała się dobierać najwłaściwsze sposoby oddziaływań, aby wzmacniać ich „mocne strony” i rozwijać „słabsze”. Uczniowie z dużym zaangażowaniem pracowali w odpowiednio urządzonej klasie i twórczo wykonywali różnorodne zadania. Przygotowywali scenki dramowe, wykonywali prace plastyczne, konstruowali budowle, układali mozaiki i chętnie sięgali po gry planszowe, niejednokrotnie je udoskonalając. Dużo radości sprawiały im zajęcia, w których mogły wykorzystywać instrumenty muzyczne i oczywiście pomoce do zajęć ruchowych.
Efekty pracy i nabyte przez uczniów nowe umiejętności zostały przedstawione podczas prezentacji, która odbyła się w dniu 7 czerwca 2011 roku. Inscenizacja pod tytułem: „Dzień dobry, Panie Andresenie” pokazała duże zaangażowanie dzieci i ich wrodzoną spontaniczność podczas spektaklu. Odbyły się indywidualne pokazy talentów dzieci. Uczniowie mogli wykazać się swoimi zdolnościami aktorskimi, wokalnymi i ruchowymi przed zgromadzoną publicznością i pokazać efekty sumiennej pracy. Polegała ona nie tylko na nauczeniu się ról, ale przede wszystkim przygotowaniu rekwizytów, dekoracji, zaproszeń i strojów. Podczas trwania pokazu nastąpiło rozstrzygnięcie konkursu o H. Ch. Andersenie i jego twórczości - uczniowie otrzymali z rąk wychowawcy „Odznaki Bajkowego Mistrza”, oraz pamiątkowe dyplomy i „pacynki”- Myszki. Konkursy z udziałem dzieci i zaproszonych gości z wykorzystaniem pomocy z projektu zakończyły pokaz . Zarówno uczniowie, jaki i zaproszeni goście, świetnie bawili się, korzystając z dużego zasobu środków dydaktycznych.
Okazało się, że dzieci niejednokrotnie pokonywały dorosłych w organizowanych przez wychowawcę konkurencjach.
Zamierzeniem artystycznym i twórczym tego przedstawienia było pokazanie różnych typów osobowości uczniów we współczesnej szkole i podsumowanie, które głosi, iż: „Talentów jest wokół wiele. Drzemią nie tylko w tych najzdolniejszych... Każde dziecko jest inne. Nie można więc uczyć wszystkich tak samo. Trzeba umieć dostrzec talent w każdym uczniu i pomóc mu go odkryć.”

Photo album created with Web Album Generator